Yoga för själen

Savasana ; passets viktigaste position!

Savasana ; död mans ställning. Yoga passets allra sista rörelse ,är den viktigaste på hela passet. Det är här som vi tillgodoser oss de energier och rörelser som vi skapat och frigjort under passet. Därför är det viktigt att inte slarva med Savasana. Ta alltid 5-10 minuters Ta alltid avslappning efter ditt pass.

Så här gör du ;

  • 1 ) Börja med att ställa en klocka på den tid du vill vila , minus 2 minuter.
  • 2 ) Det är viktigt att kroppen placeras i ett så neutralt läge som möjligt så att energin kan flöda fritt genom kroppen . Ligg på rygg med ögonen slutna , låt fötterna falla ut från varandra. Placera armarna en bit ut från överkroppen med handflatorna mot taket. Om du har känslig ländrygg så kan du lägga en filt eller kudde under knäna. Lägg eventuellt en filt under huvudet också , så att pannan kommer högre upp en hakan. Det är lugnande för hjärnan.
  • 3) Släpp den medvetna andningen som du haft under passet. Markera för kroppen att det är dags för att andas vanligt igen. Ta ett andetag genom näsan , släpp ut det genom munnen. Upprepa någon gång.
  • 4 ) Gå i tankarna igenom kroppen del för del och slappna av; uppifrån ansiktet och huvudet ner till alla 10 tår. Var gärna detaljerad , glöm inte armveck , anklar och skulderblad! Känn effekten i varje kroppsdel. Du kan faktiskt känna livsenergin när du går igenom kroppen på det här viset. Känn hur den kroppsdel du fokuserar på blir varm , pirrar , kanske rycker lite…
  • 5 ) När du gått igenom och slappnat av i alla kroppsdelar ligger du bara kvar och känner kroppens tyngd mot mattan. Om du märker att tankarna har seglat iväg på annat håll , ta dom vänligt men utan att värdera och döma tillbka till kroppen.
  • 6 )När ditt larm ljuder berättar du för kroppen att det snart är dags att vakna igen. Börja sedan försiktigt att röra på fingrar och tår.
  • 7 ) Sträck ut armarna ovanför huvudet , sträck hela kroppen och ta några djupa andetag.
  • 8 ) Rulla över på höger sida och dra upp knäna mot bröstkorgen, stanna här i ett par andetag. När du är redo kom försiktigt upp mot sittande. Behåll gärna ögonen slutna en stund till. Kom ihop med handflatorna till Namaste framför bröstkorgen. Tänk på nånting i ditt liv som du är tacksam för och känn hur tacksamheten sprids i hela kroppen. Ta ett par andetag.
  • 9 ) Öppna sedan ögonen försiktigt och låt blicken vila på en punkt framför dig på golvet. Låt blicken vara suddig och vänlig.