Blog,  Meditation / Mindfulness/ Healing you

Påsk ägg nr 3 är fyllt med ?

MOD!

Har du ett stängt och trasigt hjärta blir det svårt att vara modig. Modet börjar i ditt hjärta.

Först behöver du öva på att ge dig själv förlåtelse och ge dig själv kärlek innan du kan påbörja processen MOD ,du behöver läka de delarna först sen kan du öva upp modet för att där vidare komma i kontakt med din inre styrka.

Du har en inre styrka även om det för tillfället inte känns så , det går att öva upp.

Om du har varit med om traumatiska händelser som gjort dig skräckslagen eller att du kännt dig hotad är det vanligt att känna rädsla , stor eller liten , men som hindrar dig från att leva fullt ut.

Yoga är ett värdefullt verktyg för att använda kroppen till att möta upp din inre potential och genom att öva på mod och styrka

Övningar du kan göra är de sk balansövningar som är stärkande balanspositioner samt upp och nervända positioner. Detta kommer hjälpa dig att nå inre styrka och nå det potential som du har inom dig.

Under eller innan dessa yoga övningar så kan du ställa dessa 2 modiga frågor :

Nr 1 ; vad vill jag med mitt liv?

Nr 2 ; hur vill jag leva mitt liv?

Skriv ner svaren på dessa frågor i din bok och ta en stund att reflektera över dina svar.

Det finns också ett mudra du kan använda för mod och frid och det är Abhaya mudra. Med detta mudra kommer du få en känsla av säkerhet , att finna mod och frid samt vara utan rädslor .

Denna mudra är mycket kraftfull och bör användas för att våga känna kärlek när det är svårt i livet , samt när rädslor , hat eller ilska tar över alla dina energier.

Övningen du kan göra är att hålla upp höger hand i höjd med din axel med öppen handflata vänd utåt och peka dina fingrar uppåt. Låt sedan vänster hand vila mot ditt vänstra knä och forma en cirkel med tumme och pekfinger.

Tänk tanken att du andas in ett gyllene ljus som fyller ditt hjärta med mod och frid och tänk att du andas ut dina hinder , tankarna som uppstår låt de bara forcera genom ditt hjärta och kropp. Döm dig inte för det du känner utan sitt kvar så länge som det känns bra och ta in de nya energier som kommer att flöda genom din kropp.

Använd åter din skrivbok och skriv ner dina reflektioner.