Yoga för själen

Naturlig andning!

När vi föds tar vi vårt första andetag och fyller kroppen med livskraft. Vår resa genom livet fortsätter och det går inte en minut utan att vår kropp och själ får näring via andningen. Dessvärre kan kvaliteten på näringen minska när vi befinner oss i livets ekorrhjul. Vårt höga tempo är påfrestande för kroppen och påverkar många fysiologiska processer både direkt och indirekt.

Stressens inverkan!

En av de första reaktionerna på stress i kroppen är att det sympatiska nervsystemet överstimuleras. Diafragman drar ihop sig och och man börjar andas snabbt och grunt. Ofattbart kan många olika sjukdomar uppstå på grund av denna enkla reaktion. Andra faktorer som dålig hållning , kosthållning , muskelspänningar och känslomässiga reaktioner kan påverka vår andning.

Andas för livet !

Att kunna andas på rätt så kommer att påverka ditt kroppsliga och själsliga välbefinnande oerhört mycket. Andas först genom näsan. Känn andningen nedanför naveln. Magen utvidgas vid inandning. Känn sedan hur lungorna fylls som ballonger. När du andas ut genom näsan ska du frigöra bröstkorgen och magen. Kom ihåg att inte styra eller tvinga fram andningen. Observera bara andningen och känn rytmen i in – och utandningarna.

Andas för yoga!

Se andningen som ett värdefullt redskap när du utövar yoga. Känn hur områden som är strama , spända eller som ger motstånd frigörs med varje andetag. Upplev hur energin flödar genom hela kroppen. Försök inte tvinga in kroppen i ställningar som kan skapa mer motstånd. Lär och öva dig att använda andningen som ett redskap som ger ett stöd åt dina rörelser och som frigör kroppen. Tack vare den naturliga andningen kommer du att få ett mer balanserat liv. Andningen kommer att hjälpa dig att släppa spänningar och stress. Din kropp kommer att fungera mer effektivt och dina tankar blir klarare.